4 Juni

Torsdag!
 
och äntligen är solen framme och någolunda varmt =)
 
Veckan har rusat fram, det gillas. Få se om vi ska hinna med att besöka motoruppvisningen vid andersson å rask senare, tjejerna är ju så trött på kvällen när det är jag som har haft lämning på dagis. Jag har iallafall träning i kväll som är planerad.
 
 
Hittat lite nya reccept jag skulle prova kanske blir nått till Novis kalas
 
Spröda kringlor med smak av vanilj
 
Söta kringlor som ser ut som små rosetter.

Ca 14 st

150 g smör, rumsvarmt
2 msk strösocker
1/2 dl vispgrädde
4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker

Garnering
mjölk
pärlsocker

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och strösocker till en mjuk och luftig smet.

2. Tillsätt övriga ingredienser och blanda till en smidig smet.

3. Dela degen i 14 bitar. Rulla varje bit till smala längder, 20–22 cm långa.

4. Forma dem till kringlor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

5. Pensla kringlorna med mjölk och strö över pärlsocker.

6. Grädda dem mitt i ugnen i 10–14 min – de ska få lite färg.

7. Låt kakorna svalna på plåten innan du låter dem kallna helt på ett galler.

 

Schweizernötssnittar

odfjvjgribn
Det här behöver du:
220 gram smör
4 msk sirap
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
200 gram mjölkchoklad med valfri-smak ( Jag valde schweizernöt)

Gör så här: 
Ställ ugnen på 200 grader, och ta fram en plåt med bakplåtspapper
Rör ihop socker och smör mjukt och arbete i sirapen. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. Arbeta ihop till en smidig deg. Nu kan du baka in den hackade chokladen . Dela på två och rulla ut till länger.  Platta sedan till längderna något med hjälp av fingrarna. Grädda i mitten på ugnen i cirka 8-11 minuter, tills de fått fin färg. Skär dem i snitt medan de är ljumna och låt svalna helt på galler. Psssstt… blir det några kakor över går de även att frysa in.

Äter du kakorna ljumna är de sega och chokladiga – men väntar du till de svalnat lite blir de mer knäckiga- goda vilket som.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0