5 Januari

Torsdag!!
 
Oj så dagarna gårm i dag är det ju städdag hemma efter jobbet. Ni som läst min blogg ett tag vet ju att jag städar lite extra då så det blir fint till helgen =) Har inte haft så mycket att skriva om på senaste, jag har inte haft så mycket intresse i något. Hoppas det kommer tillbaka med matlagning och bakning.
Kanske börjar med veckomatsedel, få se.
 
Idag är det nutella dagen =)
Delar med mig lite recept som jag har bakat förr men bilderna är lånade för jag är så dålig på att knäppa kort.
 
 
Enkel efterrätt
 
Nutella pannakotta från ( http://blogg.mama.nu/bakverkochfikastunder/2014/11/19/nutella-pannacotta/)
 
 

2 dl grädde

1 dl nutella

1,5 gelatinblad

.

Blötlägg gelatin i kallt vatten i minst 5 minuter. Hetta upp grädde och nutella tills det nästan kokar och tag av kastrullen ifrån plattan. Rör ner urkramade gelatinblad så att de löses upp helt. Klicka i nutella i botten på 4-6 små skålar. Fyll upp med pannacotta och kyl ner i minst 4 h.

 

 

Nutella kladdkaka från (http://jennysmatblogg.damernasvarld.se/files/2014/01/IMG_7512-002.jpg)

 

 3 ägg
3 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4- 5 msk kakao
1 dl nutella
2 dl vetemjöl
150 gram smält smör

 Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader.  Smält smöret och låt svalna något, rör ner nutella däri . Rör ihop ägg och socker, blanda de torra ingredienserna, och rör ner i smeten, rör sist ner smöret. Bred sedan ut det i en rund form ( smord och bröad ) och ställ in i ugnen i cirka 20 minuter. Den ska fortfarande vara lite lös i mitten – den stannar till sig i kylskåpet. Ställ sedan in i kylskåp tills den svalnat. Vill man kan man toppa kladdkakan med ytterligare ett tunt lager nutella.

Servera med lättvispad grädde och hallon

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0