25 Februari

Onsdag!
Är här, jag försökte mig ut på en promenad vid 10 tiden. Började hosta som bara den efterråt så ja tror inte det är så bra. Jag måste vila tills jag är helt frisk. men det är svårt.
 
Ikväll är det hockey på tv, Leksand-Skellefteå, den ska ses =) kanke kan bli lite ost och kex till.
Ska också förbi syster ikväll och kolla i en katalog som Julia och deras klass säljer saker i från till deras klassresa =)
 
Lite nya reccept kanske skulle vara på sin plats. Från tidiningen Hembakat
 

Nutellabullar

20–24 st

Nutellabullar7

Deg
25 g jäst
3 dl mjölk, ljummen
75 g smör, rumsvarmt
½ dl strösocker
1 nypa salt
7–8 dl vetemjöl

Fyllning
100 g Nutella
30 g Philadelphiaost
2 msk florsocke
15 g smör, rumsvarmt

GÖR SÅ HÄR

1. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken. Tillsätt smör, strösocker, salt och vetemjöl, lite i taget. Rör ihop allt till en smidig deg. Strö lite mjöl över ytan och låt den jäsa under bakduk i ca 40 min.

2. Dela degen i 20–24 bitar. Rulla bollar av dem och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Tryck ett hål i mitten med tummen. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

3. Fyllning: Blanda ihop alla ingredienserna till fyllningen i en skål.

4. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Tryck till hålet igen om det jäst ihop och lägg en klick Nutellafyllning i varje hål.

5. Grädda bullarna mitt i ugnen i 7–9 min. Håll koll på dem för det går snabbt på slutet. Om de gräddas för länge kan fyllningen rinna över. Låt dem svalna på ett galler.

 

Amerikansk cookie med choklad & kola

12–14 bitar  

cookie9

200 g mörk choklad (spar ca 4 bitar till garneringen)
100 g Dumlekola
175 g smör, rumsvarmt

1 ½ dl strösocker
1 ½ dl farinsocker
1 ägg
1 ½ tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl havregryn
3 ¾ dl vetemjöl


Garnering
ca 4 bitar choklad, grovhackad
florsocker

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen grovt och skär Dumlekolan i bitar.

2. Vispa smör, socker och farinsocker pösigt i en bunke. Blanda ner ägget. Tillsätt bikarbonat, vaniljsocker, salt, havregryn och vetemjöl. Blanda ihop allt till en deg.

3. Blanda ner choklad och Dumlekola. Rör ihop allt till en smulig deg.

4. Tryck ut smeten i en smord och bröad springform, 22–23 cm i diameter. Strö över lite grovhackad choklad.

5. Grädda kakan längst ner i ugnen i 34–38 min. Låt den svalna i formen. Pudra över lite florsocker före servering. Ät kakan som den är eller servera med vispad grädde eller vaniljglass.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0