16 April

 
I dag ska vi baka när jag kommer hem, vi ska gå upp till Jonna, barnens kusin som har brutit benet, så tänkte vi kunde ge lite fika åt henne =) Vi får se om en springtur hinns med. Är rätt trött i kroppen efter gårdagens match som tyvärr blev förlust. Ja jag ska inte säga så mycket om den, det var mycket som inte fungerade och vi har en hel del att träna på.
 
Amerikanska chokladmuffins
 
 
4 dl mjöl
1,5 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
175 g choklad, valfritt blanda mörkt och ljust eller mixa hur ni vill vit choklad är också gott
1ägg
3 dl mjölk
1 dl olja
 
Ugn 175 grader
 
Blanda samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, kakao och salt.
Viska ägg, mjölk och olja i en egen skål. Sedan blanda i hop allt.
Fördela ut smeten i stora muffinsformar och tryck i chokladbitar i smeten.
Grädda i mitten av ugnen i 20-25 min
 

Hallongrottor

  • 250 gram rumstempererat smör
  • 1 ½  dl strösocker
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 ½ tsk vaniljpulver
  • 4 ½ dl vetemjöl
  • hallonsylt eller vad ni vill ha

Det är vaniljåulvret som gör att det får god smak, ej vaniljsocker.

1. Vispa smör, strösocker, vaniljpulver och bakpulver med en elvisp i en bunke..
2. Dela upp degen i 16 formar, gör en fördjupning i varje form och klicka i lite hallonsylt.
3. Grädda i ugnen i ca 20 min på ca 200 gr.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0