14 April

Tisdag!
 
Funderar just över vad jag ska skriva! Har inte mycket att komma med i dag. Blev ju ingen krattning i går då jag körde in ved i källaren istället =) Jag hade två duktiga hjälpredor med mig.
 
Får köra lite tips på bakning så här års, april maj är en månad med mycket kalas för våran del
Lätt att baka som räcker till många
 

Kolamums med kokos

kolamums6
Farinsockret ger en lite kolaktig smak, men kan bytas ut mot 1 dl strösocker.

2 ägg
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 dl farinsocker
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 ½ dl mjölk
150 g smör, smält
4 dl vetemjöl

Kolaglasyr
125 g smör
1 ½ dl strösocker
¾ dl vispgrädde
¾ dl ljus sirap
1 tsk kakao

Garnering
riven kokos

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och strösocker pösigt i en bunke. Blanda bakpulver, farinsocker, kakao och vaniljsocker. Rör ner det i äggsmeten ihop med mjölk, smör och vetemjöl. Vispa snabbt ihop allt till en slät smet.

2. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 22 x 35 cm.

3. Grädda kakan mitt i ugnen i 25–30 min.

4. Kolaglasyr: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt resten av ingredienserna och låt det koka upp under omrörning. Sjud blandningen på svag värme i 18–20 min.

5. Bred ut kolaglasyren på kakan och strö över kokos. Låt kolan stelna lite innan du skär kakan i bitar.

 

Philadelphiabullar med kanel

philadelphiabullar4
 Börja med fyllningen för den ska klickas ut på en tallrik och hinna frysa till bitar.

Fyllning
75 g smör, rumsvarmt
100 g Philadelphiaost
1 ½ dl florsocker
1 msk vaniljsocker
2 tsk kanel

Deg
25 g jäst
3 dl mjölk, ljummen
75 g smör, rumsvarmt
½ dl strösocker
1 nypa salt
7–8 dl vetemjöl

Garnering
ägg
pärlsocker

GÖR SÅ HÄR

1. Fyllning: Rör ihop alla ingredienserna i en skål. Klicka ut ca 40 lika stora högar på en tallrik eller skärbräda. Ställ den i frysen i 1–2 timmar så att bitarna blir frysta.

2. Deg: Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken. Tillsätt smör, strösocker, salt och vetemjöl, lite i taget. Rör ihop allt till en lite kladdig deg. Strö lite mjöl över ytan och låt den jäsa under bakduk i ca 40 min.

3. Tryck ut degen med mjölade händer i en långpanna, ca 29 x 32 cm, klädd med bakplåtspapper. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.

4. Tryck ca 40 hål i degen med pekfingret.

5. Tryck ner en bit fryst smörfyllning i varje hål.

6. Pensla degen med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

7. Grädda bullen mitt i ugnen i 20–25 min. Låt den svalna i formen. Skär bullen i rutor med en vass kniv.

 

Ananaskärleksmums

ananaskarleksmums5

5–6 ananasringar i konservburk (spar spadet i ett glas)
3 ägg
2 ¾ dl strösocker
1 tsk kardemummakärnor, mortlade (kan bytas mot ½ tsk malen kardemumma)
1 tsk vaniljsocker
2 ½ tsk bakpulver
100 g smör, smält
4 ½ dl vetemjöl
1 dl filmjölk
1 dl ananasspad

Glasyr
1 msk vaniljsocker
4 dl florsocker
40 g smör, smält
4–5 tsk ananasspad
riven kokos

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 180 grader. Häll av ananasspadet i ett glas (används till glasyren). Skär ananasringarna i mindre bitar.

2. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda kardemumma, vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl. Rör ner smör, mjölblandningen, filmjölken, ananasspadet och ananasbitarna i smeten.

3. Häll smeten i en smord och bröad form, 21 x 31 cm i diameter.

4. Grädda kakan längst ner i ugnen i ca 30 min. Låt den kallna i formen.

5. Glasyr: Rör ihop alla ingredienserna till glasyren i en skål. Anpassa mängden ananasspad så att konsistensen blir lagom bredbar.

6. Bred ut glasyren över kakan och strö över kokos. Låt glasyren stelna innan du skär kakan i bitar med en vass kniv. Jämna gärna till ytterkanterna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0