24 September

Onsdag!
Trodde de faktiskt var torsdag i dag men så var de inte, känns som en låång vecka detta, säkert de kalla vädret som gör de. I dag ska jag knäppa kort till mitt körkort för de ska förnyas så skickar jag iväg de på engång så det blir gjort. Ska sedan fortsätta med veden idag så är källarförådet fullt sen. Få se om tjejerna vill åka ner och spela fotboll, de var inte så taggad i går när jag fråga dem, men det är ju sista träningen i dag. Visar sig hur vi gör!
 
I går så spelades de match mot ockelbo borta, i minus grader, fy vad kallt men vad gör det när vi vann med 6-0 en riktig bra match och härligt avslut att få vinna sista matchen och spela bra mellan åt <3
 
Här kommer lite höst gött ni kan baka =)
 
Vill ha kalas hemma nu så jag kan bjuda på dessa godingar. får vänta till December då Per fyller.
 
Kakdegs bollar (http://herrhavreflarn.se/)
 
 


Ca 15 st.
 
Ingredienser:
 
- 125 g smör
- 1/2 dl ljust muscovadosocker
- 1 dl strösocker
- 1 tsk vaniljsocker 
- 2 msk grädde
- 2.1/2 dl mjöl ( vill man ha dem ännu fastare tillsätt upp till 1/2 dl extra, en smaksak helt enkelt )
- 50 g choklad
 
- 70 g ljuschoklad att doppa bollarna i.
 
Såhär gör du:
 
Vispa smöret, muscovadosocker, strösocker och vaniljsocker till jämn mjuk smet.
 
Skrapa ner från kanterna och tillsätt grädden, rör till jämn smet.
 
Skrapa ner från kanterna och tillsätt mjölet, vispa till jämn deg.
 
Rör nu ner chokladknapparna tills de är jämnt fördelade i smeten.
 
Rulla till ca 15 st bollar och ställ kallt ca 1-2 h eller tills de har "satt" sig. 
 
Smält chokladen över vattenbad och doppa halva bollen, ställ kallt tills chokladen stelnat. 
 
 

Daim- & kolapaj (http://tidningenhembakat.se/)

 
utvald

3 dl vetemjöl

100 g smör, rumsvarmt

½ dl florsocker

1 äggula

Kolafyllning
75 g smör, smält
1 ½ dl farinsocker

1 dl ljus sirap

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt
ev. 3/4 dl vispgrädde (gör kolan krämigare)

Kolafyllningen kan dubblas om man vill ha ett tjockt lager med kola! Öka gräddningstiden i ugnen några minuter i så fall!

Garnering
2 pkt dubbel Daim, grovhackade

Till servering
3 dl vispgrädde 

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 175 grader. Nyp ihop alla ingredienserna till pajdegen.

2. Kavla ut pajdegen på ett mjölat bakbord och lägg den i en pajform, eller tryck ut den med fingrarna direkt i en pajformen, 22–23 cm i diameter.

3. Nagga bottnen med en gaffel för att undvika luftbubblor under gräddningen. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 20–25 min (det ska vara genomgräddat).

4. Kolafyllning: Smält smöret i en kastrull. Rör ner farinsocker, sirap, vaniljsocker och salt. Låt det puttra i ca 1 min. Om du tillsätter vispgrädde i kolasmeten behöver kolan puttra i några minuter. Häll kolafyllningen på pajskalet.

5. Grädda pajen längst ner i ugnen i ca 5–10 min (den längre gräddningstiden gör kola segare).

6. Låt pajen svalna. Grovhacka Daimen och strö den över kakan medan den är ljummen. Ställ in pajen i kylen när den kallnat i 1–2 tim före servering. Ta fram den en stund före servering så kolan mjuknar. Servera den med en klick vispad grädde eller glass.

1. Sätt ugnen på 175 grader. Nyp ihop alla ingredienserna till pajdegen.

2. Kavla ut pajdegen på ett mjölat bakbord och lägg den i en pajform, eller tryck ut den med fingrarna direkt i en pajformen, 22–23 cm i diameter.

3. Nagga bottnen med en gaffel för att undvika luftbubblor under gräddningen. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 20–25 min (det ska vara genomgräddat).

4. Kolafyllning: Smält smöret i en kastrull. Rör ner farinsocker, sirap, vaniljsocker och salt. Låt det puttra i ca 1 min. Om du tillsätter vispgrädde i kolasmeten behöver kolan puttra i några minuter. Häll kolafyllningen på pajskalet.

5. Grädda pajen längst ner i ugnen i ca 5–10 min (den längre gräddningstiden gör kola segare).

6. Låt pajen svalna. Grovhacka Daimen och strö den över kakan medan den är ljummen. Ställ in pajen i kylen när den kallnat i 1–2 tim före servering. Servera den gärna med en klick vispad grädde.

 
Men åååh detta bröd är så gott
 
tvåbröd3

Två bröd av en deg

1 plåt och 1 limpa

50 g jäst
4 dl mjölk
3 dl vatten
2 tsk salt
¾ dl ljus sirap
3 dl havregryn
17–18 dl rågsikt

GÖR SÅ HÄR

1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölk och vatten. Blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, sirap och havregryn. Rör om och låt blandningen stå i några minuter. Tillsätt rågsikten, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter så att glutentrådarna blir starka. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 tim.

2. Tryck eller kavla ut 2/3 av degen på en ugnsplåt med bakplåtspapper. Skär degen i ett rutmönster, 5 x 4. Strö lite mjöl över degen och nagga den med en gaffel. Låt brödet jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 230 grader.

3. Forma resten av degen (1/3) till en limpa och lägg den i en limpform, ca 1 ½ liter, klädd med bakplåtspapper. Snitta ytan på limpan med en vass kniv. Låt den jäsa under bakduk i ca 30 min.

4. Grädda långpannerutorna mitt i ugnen i ca 15 min. Låt dem svalna på plåten.

5. Grädda limpan längst ner i ugnen i ca 30–35 min. Sänk värmen till 180 grader direkt när du sätter in den i ugnen. Låt den svalna i formen.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0