2 september

Tisdag!
 
en bra tisdag =) barnen var super taggad att gå till dagis i morse, jag cyklade vidare till jobbet. Dagen går fort och det är bra, jag har hittat några recept jag vill baka altså dom ser helt underbara ut =) Vi har också borta match i dag i Årsunda. Nu ska de få revange då de vann orättvist sist, som som inte spela fotboll utan dom spela sönder oss, sparka på oss bland annat. Löst de hemme med att pappa åker upp närPer ska ut å jobba natt å sitta där tills jag kommer hem =)
 
Här kommer första gå in på (herrhavreflan.se) Han var med i hela sverige bakar förra året
 
Kakbrownie fylld med choklad och nutella.
 
 
Ingredienser:
 
- 120 g smör
- 100 g nutella
- 1.1/4 dl ljust muscovadosocker 
- 1/2 dl strösocker
- 1 ägg
- 1 msk vaniljsocker
- 4 dl mjöl
- 2 tsk majsstärkelse
- 1/2 tsk bikarbonat
- En nypa salt
- 100 g chokladknappar
 
- 100 g choklad att fylla med.
 
 
Såhär gör du: 
 
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Smöra en muffinsplåt med plats för 12 muffins.
 
Vispa smör, nutella, muscovadosocker, strösocker, ägg och vaniljsocker ljust och luftigt några minuter.
 
Skrapa ner från kanterna och tillsätt mjöl, majsstärkelse, bikarbonat och salt och vispa ihop till jämn massa.
 
Skrapa ner från kanterna och tillsätt chokladknapparna vispa tills dom är jämnt fördelade i smeten.
 
Rulla till 12 lika stora bollar och lägg i muffinsplåten, tryck ut dom lite slarvigt så det blir en fördjupning och  fördela chokladen i varje kaka.
 
Grädda mitt i ugnen ca 11-13 minuter. Jag gräddade ganska precis 12 minuter.
 
Njut av saftiga gudomliga kakor.
 
 


 
Vitchoklad-bollar en lite lyxigare chokladboll.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ca 20 st.
 
 
Ingredienser:
 
- 150 g vit choklad
- 100 g smör 
- 5.1/2 dl havregryn
- 1/2 dl socker
- 1 msk vaniljsocker
 
- kokos eller pärlsocker att rulla dem i.
 
 
Såhär gör du:
 
Smält den vita chokladen över vattenbad.
 
Vispa ihop alla ingredienser förutom chokladen till en gryning massa, tillsätt sedan den smälta chokladen och rör till jämn smet.
 
Rulla till bollar i önskad storlek och rulla i kokos eller pärlsocker.
 
Njut av dom direkt, då smakar dom som allra bäst tycker jag.
 
Jag föredrar att dom är ganska kompakta och inte alltför kladdiga men vill ni ha dom ännu kladdigare så uteslut 1/2-1 dl havregryn och tillsätt efterhand till önskad "kletighet".
 
Enkla och kladdiga Havrerutor med dulce de leche och choklad.
 


Hoppas ni har en fantastisk lördag alla ni härliga ! 
 
 
Ingredienser:
 
- 150 g smör
- 1.1/2 dl socker
- 1 msk vaniljsocker
- 2 dl mjöl
- 2 dl havregryn 
- 1 tsk bakpulver
 
- 1 eller en halv burk karamelliserad mjölk (Den färdigkokta) beroende på hur söt man vill ha den. 
- 1 dl chokladknappar.
 
Gör såhär:
 
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Klä en form med bakplåtspapper i storlek med en halv långpanna ( 26x17 cm använde jag).
 
Smält smöret och blanda det sedan med socker och vaniljsocker rör tills allt är blandat.
 
Tillsätt mjöl, havregryn och bakpulver rör till jämn smet och fördela hälften av smeten i formen, tryck ut så den täcker botten jämnt och grädda i mitten av ugnen 10 min.
 
Ta ut ut ugnen och fördela den karamelliserade mjölken jämnt över den gräddade "bottnen" strö sedan chokladknapparna och smula till sist över den andra halvan av havredegen. 
Grädda i mitten av ugnen ca 16-20 minuter. 
 
Mycket viktigt är att låta denna kaka svalna och sedan stå kallt några timmar så den sätter sig ordentligt men sedan är det bara att skära i rutor och njuta.
 
 

Sådär galet kladdiga innuti och sega saftiga kanter, ett recept för alla som älskar brownies och nutella.
 
8 st.
 
Ingredienser:
 
- 4 ägg
- 1 dl socker
- 400 g nutella ( en burk )
- 1 1/2 dl mjöl
 
Gör såhär:
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Klä en form i storlek med en halv långpanna ( 26x17 cm) med bakplåtspapper.
 
Vispa ägg och socker vitt och fluffigt.
 
Rör ner nutellan ordentligt.
 
Tillsätt mjöl och rör till jämn smet.
 
Häll i formen och grädda ca 30-35 min beroende på ugn. 
Håll lite koll så den inte gräddas för länge bara, hellre lite för kladdig.
 
De sista 5 minuterna täckte jag med ugnsfolie.
 
Låt svalna och servera sedan dina fantastiska brownies.
 
Blir inte enklare än så, och nu är mitt choklad begär besegrat för denna gången.
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0