6 Maj

Tisdag!
 
Fortfarande kallt ute, ingen bra start på maj detta. Vi blev nog bortskämd på orken helgen när det var så varmt och skönt =).
 
I dag är det inget planerat , kors i taket har verkligen varit fullt upp ett tag nu. Om vädret tillåter så ska vi vara ute och hålla på i trädgården, jag har en trälåda som jag ska måla i våran knutfärg som vi har på huset. Sen om jag hittar fler ska jag måla dem. Har lite planer, istället för att sätta blommor i mitt landpå baksidan så ska jag ha morätter, sallad, persilja, gräslök, rädisor, dill och jordgubbar. Har massa jordgubbar på andra ställen men kan inte få nog om dem =) Hallon och smultron och körsbär har vi hemma med =)
Ska iallafall hämta barnen på dagis.
 
Sugen att baka lite, det var allt för länge sen nu, iallafall hemma hos oss jag baka.
 
Dajm kakor
 

2 äggvitor

2,5 dl florsocker

1 dl kakao

1 tsk vaniljsocker

2 dubbeldaim

 

Vispa ihop äggvitor och florsocker. Rör ner kakao, vaniljsocker och finhackad diam. Klicka ut 12 st kakor på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 gr i 10 min. Låt svalna innan de lossas ifrån bakpappret.

 

Eller Dajm/kola snittar =)

100 g mjukt smör

1 dl socker

2 msk ljus sirap

2,5 msk kakao

2 dl mjöl

1/2 tsk bikarbonat

1 tsk vaniljsocker

1 dubbeldaim

 

Vispa smör, socker och sirap krämigt. Rör ner kakao, mjöl, bikabonat och vaniljsocker. Tryck i hop degen med handen tillsammans med hackad daim. Dela i två bitar. Rulla ut till 2 lika långa rullar som plåten är. Lägg på bakplåtspapper och platta till. Grädda i ca 15 minuter i 175 gr varmluft. Dela kakorna när de kommer ut ifrån ugnen. Låt svalna.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0