13 Augusti

Onsdag!!
 
Vi vann i går 5-3 mot valbo =) så jäkla roligt att vi var så bra, det såg riktigt bra ut många gåner, men också många saker vi måste föbättra, aldrig är det riktigt bra.  Huvudsak vi vann och det är de viktigaste. Hejja oss
 
Nu när man börjat jobba igen rycker det i baknings nerverna =) tänkte baka gamla godingar. Gå in på bak &mat så får ni upp lite recept =)
 
Dessa älskar verkligen mina grannar. (Vanilj rutor)
 

500 g smör 10 dl vetemjöl 4 dl strösocker 4 msk vaniljsocker 1 msk bakpulver 4 ägg 2 ½ dl kesella vanilj 5 dl crème fraiche 1 msk vaniljsocker

1. Sätt på ugnen på 200 grader. 2. Arbeta snabbt ihop smör, vetemjöl, strösocker, vaniljsocker och bakpulver till en smuldeg. 3. Tryck ut hälften i en långpanna (ca 30×40 cm) som är klädd med bakpapper. 4. Vispa ihop ägg, kesella vanilj, crème fraiche och vaniljsocker. Häll över blandningen över degbottnen i långpannan. 5. Smula resten av smuldegen över. Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 min. Pudra lite florsocker innan servering och ät och njut

recept från bambi

 

Dessa är mina favoriter Lakrits choklad snittar

 
 

Det här behöver du: 220 gram smör 4 msk ljus sirap 5 dl vetemjöl 2 dl strösocker 1 1/2 tsk bakpulver 1 msk vaniljsocker 200 gram Marabou Lakrits

Gör så här: Ställ ugnen på 200 grader, och ta fram en plåt med bakplåtspapper Rör ihop socker och rumsvarmt smör mjukt och arbeta i sirapen. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. Arbeta ihop till en smidig deg. Nu kan du baka in den chokladen

Dela på två ( eller tre )  och rulla ut till länger.  Platta sedan till längderna något med hjälp av fingrarna. Grädda i mitten på ugnen i cirka 8-11 minuter, tills de fått fin färg. Skär dem i snitt medan de är ljumna och låt svalna helt på galler.

http://jennysmatblogg.damernasvarld.se/

 

Min silvia kaka är också god

 

4 ägg, 3,5 dl socker, 4 dl vetemjöl, 4 tsk bakpulver, 2 dl varmt vatten.
Kräm
150g smör, 2 äggulor, 1,5 dl socker, 2 msk vaniljsocker, 1,5 dl kokos.
 
Börja med att vispa ägg och socker fluffigt, rör i bakpulver och mjöl. Rör sist i vattnet. Häll i långpanna på 175 grader tills de fått färg.
2. Smält smöret i en kastrull, rör ner socker och vaniljsocker. Ta bort från värmen och rör ner äggulorna. Rör sist i kokos. Låt både krämen och kakan svalna.


Mina bullar hemligheten är att jag har mindre mjöl så det blir kladdigt när den jäser och har lite sirap i fyllningem

 

100 g smör eller margarin

1 paket jäst för söta degar

5 dl mjölk

1 dl socker

1 tsk salt

fyllning

smör, kanel, socker, vaniljsocker och sirap.

Börja med att smälta smöret och värm upp med mjölken till fingervarmt, sedan smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölken blandningen. Ha i salt och socker och rör om till jästen löser upp sig. Ha i mjöl jag brukar ha i 12 dl mjöl så knåda väl.. Låt jäsa 30 min under en bakduk. lägg medans smör7margarin i en skål så den blir mjuk sen när det ska bres på.

När de jäst klart så baka ut degen, ta lite mjöl till de. I fyllningen så börjar jag bre ut smör jag har mycket smör, sedan lite strösocker, bamiljssocker och kanel sist ringlar jag över sirap. rulla u hop degen och skär av lagoma bitar och lägg i fromar. Låt jäsa igen 30 min.

sist pensla på uppvispat ägg och pärlsocker på. grädda i ugn på 275 grader. jag har bara dom innen nån minut man ser på dem när det är dags. jag gillar lite degigare bullar =)

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0