6 September

Torsdag!
 
Veckan snart slut... fint de..
Snacka om att bli lurad på vädret, ser så varmt ut så skulle jag ta en pw på rasten och höll på att frysa ihjäl. Tur Per packade med barnens höstjackor till dagis. Hämtning av mig så ska vi hem och baka matbröd ;D vad för något se recept längre ner.
 
I dag är det vilodag ;D älskar dom då passar man på att umgås med familjen lite exta. Att natta barnen är så mysigt då vi oftast läser 1 bok och sjunger lite, om inte Tindra har hunnit somnat i soffan till bolibompa, tröttisen våran och morgonpiggaste i stan =P Kl 06 i morse vakna hon min klocka skulle ringa 07 så hon fick promt ligga kvar tills jag skulle upp. Sen fick hon titta på film i sitt rum tills Per och Novelia vakna.. Oftasr är det inte jag som nattar då jag har sena träningar eller drar ut i spåret. Men torsdagar och på helgerna får jag natta. ;D
 
 
 
 

Valnötsbröd

Recept: Valnötsbröd
 
50 gram jäst

GÖR SÅ HÄR

  1. 1. Värm vattnet så att det blir fingervarmt. Smula ner jästen i en degbunke och rör sedan ut jästen med en del av vattnet.
  2. 2. Tillsätt övriga ingredienser. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen kraftigt. Jäs övertäckt i cirka 40 minuter.
  3. 3. Knåda degen och forma till 2 bröd. Alternativt smörj 2 formar och dela degen mellan dessa två. Låt jäsa övertäckt i cirka 30 minuter.
  4. 4. Ugnsvärme 225 grader.
  5. 5. Grädda i nedre delen av ugnen. Sänk värmen till 175 grader efter 10 minuter. Fortsätt grädda i cirka 35 minuter.
6 dl vatten
2 msk honung
3 tsk salt
100 gram valnötter, hackade
0,5 dl linfrön (hela)
0,5 dl pumpakärnor
3 dl dinkelmjöl
2 dl lantbrödsmjöl
9 dl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0