15 Oktober

I dag fyller William 4 år =) grattis till han (barnens kusin)
 
Måndag, en regning sådan klara mig i morse från regnet men det dugga lite på förmiddagens promenad. Tindra och Novelia är snoriga de är täppta i smånäsorna, men de mår bra och de är på dagis, jag lämnade  morse och Per ska hämta efter uppvakningen av sitt natt skift. Nu blir dom ledig tills på fredag lyllo dem en annan får jobba ;D men alltid ledig helgerna ja så det är lite bättre än lediga dagar i veckan.
 
I går så städa vi bort alla sommarsaker och gjorde vinter ute, bara studsmattan som ska bort nu men det fixar vi i dag. En sväng till tippen också för att få bort massa bös. Vi var också på barnens lek/sång gympa i går och dom tycker det är såå roligt det är verkligen kul att se att dom har så kul =) efter blev det pizza , jag och barnen dela på 1 hawaii och blev bara en pytte bit kvar och jag åt knappt en halv å barnen åt jätte mycket för deras små magar =).. Vi bakade också små kakor, kola kakor och choklad kakor
 
recept? lätta snabba och goda (hemligheten jag tog ut mina tidigare ur ugnen och blev mmmmm)
 
 

ca 35 st: 100g rumsvarmt margarin 1 dl strösocker 1 msk vanillinsocker 1 msk sirap 2½ dl vetemjöl 1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175°.

Rör ihop margarin och socker. Tillsätt övriga ingredienser, blanda gärna mjölet och bakpulvret separat först.

Rulla ut degen till tre drygt fingertjocka längder, lägg på plåt och platta till dem lite.

Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter. Skär längderna i sneda bitar medan de är varma och mjuka.

 

Choklad kakor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

200 g smör
2,5 dl strösocker
4,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 ägg + 1 till
pensling
pärlsocker att strö över

blanda ihop alla ingredienser till
en smidig deg

dela degen i 4 delar för stora kakor och gör rullar som är
lika långa som en bakplåt är bred ( det kortare måttet alltså ). lägg ut dem två
på varje plåt (att göra korta rullar och lägga på det ovanliga hållet på plåten,
gör att de inte växer ihop), platta till. vispa upp ägget och pensla och strö
över rikligt med pärlsocker.
grädda i 200 C i 15 min. skär i bitar medan de
är varma

____________________________________

Annars i dag blir det föräldramöte på Novelias avdelning =) mamma/mormor kommer upp och ser efter prinsessorna så jag och Per får åka och kika hur Novelia har det på dagis =)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0