8 April

Onsdag!!
Yepp  vi går mot helgen =) Vilket fint väder vi haft, soligt och sköna grader.
Händer inte allt för mycket i dag, jag ska hämta barn på dagis sedan ska de få vara med sin moster å kusinerna medans jag är på träning.
 
Hittat lite roliga recept som ska testas här fram över =)
 

Kanelbullekladdkaka

http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/kanelbullekladdkaka/
kanelbullekladdkaka4
 

10–12 bitar

150 g smör
2 ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kanel
½ krm salt
2 ½ dl vetemjöl

Garnering
pärlsocker

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop allt till en smet.

2. Häll smeten i en springform, 22–23 cm, klädd med bakplåtspapper. Strö över pärlsocker.

3. Grädda kakan mitt i ugnen 15–20 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Känn med en provsticka. Låt kakan svalna i formen. Servera gärna med vispad grädde.

 

Morotstekakor

 
morotstekakor1

Ca 20 st

Mjuka tekakor som blir extra saftiga med rivna morötter i degen.

ca 100 g morötter, rivna
50 g jäst
6 dl mjölk, fingervarm
2 dl havregryn
75 g smör, rumsvarmt
2 tsk salt
1 ägg
12–14 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR

1. Skala och riv morötterna. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölk och havregryn. Rör om tills jästen lösts upp och låt blandningen stå i ca 5 min så att havregrynen blöts upp. Tillsätt smör, salt, ägg, morötter och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt ordentligt och knåda degen kraftigt i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.

2. Kavla ut degen 1–1 ½ cm tjock och stansa ut runda bröd, ca 10 cm i diameter, med en kakform eller ett glas.

3. Lägg degrundlarna på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel. Låt bröden jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

4. Grädda bröden mitt i ugnen i 7–10 min. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.

 

 

Stora Hallongrottor

200 g rumsvarmt smör

1,5 dl socker

3,5 dl mjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 dl marsanpulver

.

Tryck ihop alla ingredienser till en deg. Dela i ca 12 bitar. Rulla till en boll. Placera varje ”boll” i muffinsformar. Tryck ett hål i mitten på varje kaka. Fyll med hallonsylt. Grädda i 225 gr i ca 8-10 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0