17 September

Tisdag!!Nu har hösten verkligen kommit, gula löv, kyligare ute, blir mörkare tidigare med mera. Jag gillar sommaren och våren mest av allt, jag klarar mig gärna utan höst och vinter. Jag tycker om vintern och snö för barnens skull enbart =) Igår så var det premiär för mina dans prinsessor att gå på born to move på aerostep =) de var så kul tyckte dom och deras vän Filippa går också med dom där. jag lämnade dom sen drog jag till hammardammen och sprang av mig 2 varv 5,8 km sen passa på att handla lite innan hämtningen..  I dag så är det inte mycket planerat än att en promenad med syster ska göras och sen får vi se vad som händer. dyker alltid upp något per ska ut sista natten sen är han lång ledig.   Men så sugen jag blev på att baka bullar med vaniljkräm =) efter sett det på instagram och även på flera bakbloggar 

Det här behöver du till 25-30 bullar :

50 gram jäst ( för söta degar )

150 gram smör 1/2 msk malen kardemumma 5 dl standardmjölk 1 kryddmått salt 1 dl strösocker 1 ägg 1 tsk bakpulver 11-13 dl vetemjöl

Smält smör Socker

MarsanKräm ( Vanlig som blandas med mjölk går jättebra)

Gör så här:

Smula jästen i en bunke. Värm upp mjölk och smör, kardemumma, socker och salt till fingervarmt ca 37 grader. Blanda ihop lite smörvätska med jästen, lite i taget, tills den löst upp sig. Rör ihop bakpulver med ett par deciliter mjöl och rör ner i degvätskan.

Fortsätt sedan att rör ner resten av mjölet, spar eventuellt lite tills du bakar ut. Degen ska inte bli för hård,minska då hellre på mjölet. Så att inte bullarna blir för hårda och torra sedan när de har gräddats. Låt degen jäsa under bakduk i ca  40- 50 minuter. Baka sedan ut den,  arbeta den smidig och dela den i ca 25 stycken delar. Rulla ut och lägg varje bulle på en plåt med bakplåtspapper. Tryck sedan en grop i varje bulle med mjölad tumme och fyll i med vaniljkräm. Låt dessa bullar jäsa ytterligare i 40 minuter. Vispa ett ägg för hand, och pensla bullarna innan gräddningen. Ställ ugnen på 225 grader. Och grädda dem sedan i mitten på ugnen  i 5- 8 minuter.   Eller tills de har fått fin färg. Smält smör i och häll upp socker i en annan skål. Pensla de varma bullarna med smöret och doppa gensat i strösockret. Låt bullarna svalna på galler.


Kommentarer
Postat av: Malin Hedblom

Vilka söta tjejer! :)

2013-09-18 @ 15:16:57
URL: http://Malinhedblom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0