14 November

Torsdag!
 
Börjar blir mer och mer inspirerad  till bakning, ica:s egna julbak tidining är jätte bra lika så Mildas julbaks tidning =) kommer med ett recept här kommer med lite mer inspiration,
 
Jag ska göra mina goda saffrans kakor =) med smält dajm i
 
Ni gör vanlig syltgrottor deg.
 
ca 20 st

200 gram margarin
1 dl strösocker
1 msk vanillinsocker
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 paket saffran
hacka 2 dubbel dajm i bitar och lägg i hålen 
 
Rör ihop margarin, socker vanillinsocker och saffran. Blanda bakpulver och vetemjöl. Blanda ihop allt till en deg som formas till en rulle, ca 20 cm lång. Vid behov kan man låta rullen vila en stund. Dela rullen i 20 bitar, rulla degklumparna och lägg dem i småbrödsformar på en plåt. Gör tumavtryck i degbullarna och fyll dem med chokladen Grädda kakorna mitt i ugnen i 175 grader i 12-15 minuter.
 
 Inte min bild men ska visa när jag bakat klart
 
 
Lakritsknäck
 

Lakritsknäck

2 dl ljus sirap

2 dl strösocker

2 dl grädde

15 turkisk peppar karameller

2 msk smör

 

Gör så här

Koka upp sirap, grädde och socker i en tjockbottnad kastrull.

Låt koka upp utan lock och rör om då och då.

Koktiden varierar mellan 20-30 minuter.

Gör kulprovet för att se om kolan är klar. Kulprovet innebär att man häller lite smet på i ett glas med kallt vatten, går det att forma till en kula är knäcksmeten klar.

Krossa karamellerna fint i en mortel.

Rör ner karamellkross och smör i smeten.

Fördela smeten i knäckformar eller på bakplåtspapper i en långpanna.

Låt stelna och förvara svalt.

 

Dessa ska jag göra rocky road

 

                                                                        300g Marabou choklad
15st Dumle kolor
1 näve mini marshmallows
1,5dl jordnötter
2 dubbel dajm
 
smält chokladen i vattenbad.
Häll i allt och blanda med chokladen. Häll upp på bakplåtspapper och låt stelna i kylen.
Skär upp lagomt stora bitar med vass kniv.
 
 
 
 
3 ägg
4 dl mjölk
2 pkt saffran
6 dl vetemjöl
4 dl strösocker
5 tsk bakpulver
2 hg margarin, ej smält

Vispa äggen, blanda i mjölk och saffran. Blanda med det övriga, bred ut på bakplåtspapper i långpanna. Grädda 175* ca 20 min. Skär i rutor, dofta gärna över lite pudersocker.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0