28 Januari

Torsdag!!
Regn å slask ute i dag med.
 
I morgon har vi en tjej som kommer bli jätte glad =) Vi kommer givetvis sjunga för henne i morgon bitti och jag ser fram emot att se hennes min när hon öppnar paketen =) Jag och per ska in en snabb sväng till Valbo i dag så barnen får vara med mormor å morfar en sväng.
 
Nu har det blivit mycket bak recept nu kommer jag med lite mat recept =)
 
Kassler och rislåda
 
Bildresultat för laga mat med kassler

Ingredienser:

 

Gör så här:

  1. Koka riset. Förbered resten under tiden.

  2. Skär kassler i tärningar och strimla purjolöken.

  3. Rör ihop grädde, majonnäs och chilisås i en bunke.

  4. Lägg riset i en ganska stor ugnsform, min är 22 x 35 cm och är lagom för 1 sats (6 portioner).

  5. Lägg på purjolöken och kasslertärningarna och rör om.

  6. Häll blandningen av grädde, majonnäs och chilisås över.

  7. Riv osten och fördela den jämnt ovanpå.

    Till hit kan du förbereda om du vill. Ställ i så fall in ugnsformen i kylskåp när det svalnat.

  8. Gratinera i mitten av ugnen i 225°C tills den fått fin färg, det tar ca 15-20  minuter om riset är varmt och ca 20-25 minuter om ugnsformen stått kallt.

 
 

Lax LorangaDSC_7034x

4 färska laxfiléer 3 dl vispgrädde 2 dl creme fraiche 1 fiskbuljongtärning 1/2 dl vitt vin 1/2 dl apelsinläsk 1 purjo 2 msk klippt färsk dill Salt & vitpeppar ca 1- 2 tsk Santa Maria seafood & fish

Strimla purjon och lägg i en kastrull. Tillsätt grädde, crème fraîche, vin, läsk, dill, fiskkrydda, salt & peppar och koka upp. Smaka av och tillsätt ev mer kryddor. Låt småkoka ca 10 min.

Lägg laxen i en ugnsform. Häll såsen över. Gratinera i ugnen 200 C ca 15 min.

http://www.matplatsen.net/blog/

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0