7 April

Torsdag!
 
Men snart så är det helg  igen =)
 
Har väl inte så mycket att komma med, länge sen jag kom med ett bak tips så jag slår väl till på det i dag då.
Har väl inget mer planerat än sen träning i kväll. Nästa vecka drar DM igång så det är bra om vi tränar så mycket som möjligt. =)
 
Olika chokladkakor http://blogg.mama.nu/bakverkochfikastunder/2015/05/23/mina-kladdkakor-28-recept/
 
Mörk chokladkaka
 
Bildresultat för goda kladdkakor
 

Botten

100 g smör

2 ägg

3 dl strösocker

1 1/2 dl vetemjöl

5 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

 

Smält smöret. Blanda övriga ingredienser i en skål. Rör ner det smälta smöret tills allt blandat sig. Smöra en löstagbar form på 24 cm. Grädda i 175 gr i 20 min. Låt svalna ca 10 min.

 

Glasyr

2 dl vispgrädde

1 dl socker

1 dl ljus sirap

100 g mörk blockchoklad

100 g smör

 

Blanda alla ingredienser till glasyren utom smöret i en kastrull. Låt koka tills den tjocknar en aning (15 min). Tag av kastrullen och rör ner smöret till en jämn fudge (den är lös men stelnar i kylen). Bred glasyren över kakan och låt den kallna i kyl. Det tar ca 3-4 h.

 

Mjölkchoklad klasskaka

 

100 g smör

200 g Marabou mjölkchoklad

2 msk mjölk

2 msk ljus sirap

3 ägg

2 dl socker

2 dl mjöl

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

 

Smält smör, choklad, sirap och mjölk till en jämn massa. Tag av kastrullen ifrån värmen. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Rör ner chokladblandningen i äggvispet och rör till sist ner mjölblandningen. Smöra en form på 24 cm och grädda kakan i 175 gr i 18 min. Låt kakan kallna i kyl några timmar innan servering.

 Krämig nutella kladdkaka

 

100 g smör

2 dl nutella

2 msk mjölk

2 msk ljus sirap

3 ägg

2 dl socker

2 dl mjöl

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

 

Smält smör, nutella, sirap och mjölk till en jämn massa. Tag av kastrullen ifrån värmen. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Rör ner chokladblandningen i äggvispet och rör till sist ner mjölblandningen. Smöra en form på 24 cm och grädda kakan i 175 gr i 19-20 min. Låt kakan kallna i kyl några timmar eller över natten innan servering. Serveras kall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0