13 Maj

Jaaa då var dte fredag då =) fast onsdag är det väl egentligen. Meen nu blir jag ledig tills på tisdag. Så himla skönt det är ju kristihimelfärds dagen i morgon och sedan blir det klämdag och så är det helg plus att dagis är stängt på måndag. Vi har inget direkt planerat vad vi ska göra i helgen Per jobbar ju sina skift. Jag hade vela åkt till stugan men vädret ser inte så lovande ut.
 
Gårdagens match slutade 1-1 alltid bra med 1 poäng iställert för 0. Vi spelade väl inte direkt bra men vissa stunder så bra, Jag hade höga förväntningar på Gävle att de skulle vara så bra men det var de inte, inga farliga målchanser alls.
 
Idag är det vilodag från fotboll och träning, ska bara vara med familjen =)
 
Vill ni baka lite på långledigheten så tipsar jag om detta =)
 
Knäcka mini rabarberpajer

Smakar ljuvligt med vaniljglass, vaniljsås eller lättvispad grädde.

 

 

4 port

Fyllning
150 g rabarber eller varför inte äpplen, blåbär eller hallon
1–2 tsk strösocker

Topping
75 g smör
2 msk ljus sirap
½ dl vispgrädde
1 dl vetemjöl
1 ¼ dl havregryn
½ dl strösocker
½ tsk bakpulver

GÖR SÅ HÄR
1. Fyllning: Sätt ugnen på 175 grader. Skär rabarbern i bitar, ca 1 cm långa. Fördela dem i 4 portionspajformar, ca 10 cm i diameter. Strö över lite socker.

2. Topping: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sirap och grädde.

3. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Rör ner smörblandningen.

4. Fördela smeten över rabarbern i formarna. Grädda pajerna mitt i ugnen i 20–25 min. Låt dem svalna.

5. Servera pajerna med glass, vaniljsås eller vispad grädde.

 Små kladdkakor med smak av daim

2 äggvitor

2,5 dl florsocker

1 dl kakao

1 tsk vaniljsocker

2 dubbeldaim

 

Vispa ihop äggvitor och florsocker. Rör ner kakao, vaniljsocker och finhackad diam. Klicka ut 12 st kakor på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 gr i 10 min. Låt svalna innan de lossas ifrån bakpappret.

oreo glass (http://jennysmatblogg.damernasvarld.se/)

IMG_89351

 

Det här behöver du till denna goda Oreoglass: 
1 pkt med oreo
5 dl vispgrädde
1 burk med sötad kondenserad mjölk ( ska inte kokas)

 

Gör så här: 
Grovhacka oreokakorna, spara ett par till garnering dessa delar du på mitten sedan. Vispa grädden tills den bildar toppar och rör ihop med den kondenserade mjölken. Vänd sedan ner kaksmulorna och vänd om smeten tills allt har blandat sig.


Häll sedan upp smeten i en form  och  tryck sedan ner de halva oreokakorna lite snyggt där i.

Plasta sedan försiktigt och ställ in i frysen i minst 4 timmar.
Ta fram en kvart innan servering, jag tycker iallafall att det är godast när glasen är lite smält i kanterna.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0