3 Mars

Så var det Tisdag!
 
Känner träningsvärk från i går och det ät ju toppen betyg =)
 
Tänkte dela med mig om ett lite nyttigare bröd att baka, så gott det ska göras fler gånger hemma. Jag är ju ingen frukost människa men en sån går i utan problem =)
 
Glutenfria morotsfrallor Ca 15 st
Baka goda frallor till frukosten.

25 g jäst
3 dl mjölk, kylskåpskall
2 msk honung 
2 msk rapsolja
1 tsk salt
1 morot, fint riven
1 dl havregryn
5 dl bovetemjöl 
2 msk fiberhusk

Garnering
solrosfrön

GÖR SÅ HÄR
1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp.

2. Tillsätt honung, olja, salt, morot, havregryn och bovetemjöl. Blanda ihop allt till en smet. Tillsätt fiberhusk och blanda degen med en elvisp eller bakmaskin i 7–10 min. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.

3. Rulla ca 15 bullar av degen med mjölade händer. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

4. Pensla bröden med vatten och strö över solrosfrön. Låt bröden jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

5. Grädda bröden mitt i ugnen i 8–12 min. Låt dem svalna på galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0