19 Mars

Då var det torsdag!
Låt denna dag gå fort så vi får helg någon gång =)
 
Jag ska sätta igång och baka lite i dag när jag kommer hem från jobbet, jag har skrivit i tidigare inlägg om vad det blir för något. Så i dag ska jag baka silvia sockerkaka och kladdkakan och frysa ner tills söndagen. Då behöver jag bara göra äppelpajen och banoffe pajen på söndagen =) Har en planerad löprur ikväll med.
 
I dag är Tindra med dagis och alla barn i hofors som börjar skolan till hösten, de åker buss till borlänge för att gå på musem och teater. Novelia är skapligt avensjuk, men hon får ju åka nästa år =)
Per hämtar Novelia sedan så skulle de fika något gott, sen tillbaka hämta Tindra som kommer med bussen och sedan hämtar de mig, blir lite åkande idag.
 
Kladd kakan se ut så här med karameliserad mjölk på
 
Gör bara grunden till kladdkakan och strö över karameliserad mjölk, finns på affären
 
Du behöver
 
  • 100 g  Smör
  • 2 12 dl strösocker
  • 2 st ägg
  • 1 dl vetemjöl
  • 3 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker

så här gör du

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 15 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0