3 Oktober

Fredag!!
yaaaaa fredag =)
Vinet på kylning och en planerad grill kväll hemma. göttans jag saknar grillkvällarna, det är godast med grillat. innan dess så jobbar jag nu mer fram till 13:15 om dagarna, jag går ner i tid och kommer jobba 85% , gör mycket att sluta tidigare på fredagar =) I dag ska vi gå och bada, Malin å barnen hakar på också.
 
I morgon som sagt är det dags för avslutningen med fotbollslaget, börjar med bad, relax å fixa sig innan vi går vidare mot bergsmannen för lite käk, sedan avslutar vi det hela med lekar i en lokal. Barnen ska sova hos mormor å morfar med kusinerna, de kommer få de jätte skojj. Per jobbar em och natt så han har fullt upp. Lär dock ta de lite piano med vinet för barnen ska börja på sin dans på söndag, Kl 10 ska de vara där och jag vill va med första gången så de känner sig bekväm när jag lämnar dom där så de får en bra start på dansen. Mini disco heter de, jag kan ju iallafall sova till 9 bara de är ju lyx. =)
 
men Hallå kolla ni på hela sverige bakar? så mysigt å så gott de bakar jag vil prova göra en citron paj med maräng.
 
Tarte au citron

Botten - Pate Sucre

  • 250 g vetemjöl
  • 100 g florsocker
  • 100 g smör
  • 1  äggula
  •   salt

Lemon curd

  • 6  citroner, juice och rasp
  • 360 g ägg (6 st, men använd endast gulorna)
  • 250 g florsocker
  • 100 g smör

Italiensk maräng

  • 150 g äggvita
  • 250 g strösocker
  • 50 g vatten
  1. Botten
    Blanda alla ingredienser snabbt. Låt stå kallt en stund.
  2. Kavla sedan ut degen och fodra en pajform.
  3. Täck degen med folie som du fyller med ärtor/strösocker. Detta för att hålla degen på plats under gräddningen.
  4. Grädda botten i 180 grader i ca 10-15 minuter. Ta ut och ta bort foliet.
  5. Lemon curd
    Blanda citronsaft- och skal, ägg och florsocker i en kastrull. Låt sjuda upp och sjuda i 5 minuter. Rör hela tiden. Blanda sedan ner smöret. Sila lemon curden och fyll sedan det bakade pajskalet med den. Låt svalna i kyl.
  6. Italiensk maräng
    Koka socker och vatten. När sockerlagen har nått 110 grader, börja vispa vitorna till en maräng.
    När sockerlagen är 122 grader, häll ner den i en fin stråle i de vispade vitorna. Vispa på tvåans växel tills marängen är kall/rumstempererad.
  7. Dekorera citronpajen med maräng och griljera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0