2 Oktober

Torsdag!
Äntligen närmare helgen =)
Grått trist väder ute, men det är ganska vanligt för att vara oktober, barnen är på dagis de har en hel del olika klädbyten med sig, både regnställ, allvärdersställ, flece, fodrade stövlar å ofodrade stövlar, mössor, fingervantar så något borde passa =)
 
Idag är det inplanerad en promenad med syster, det var ett tag sen nu, svårt att få de passa för båda efter jobbet. men iblöand så =) sedan vanliga torsdags städningen.
 
Ska ni baka bullar i helgen så delar jag mina bästa recept
 
Bullar med nutellafyllning (http://jennysmatblogg.damernasvarld.se/2012/05/08/nutellabullar/)
 
IMG_4495

100 gram jäst för söta degar
350 gram smör
10 dl standardmjölk
4 dl strösocker
2 tsk äkta vaniljsocker
1 kryddmått salt
2,5 – 3 liter vetemjöl

Fyllning : Nutella & smör 50 / 50
och en nypa salt.

Pensla medvispat  ägg och strö över pärlsocker

Gör så här :
Smula jästen i en stor bunke / bakmaskin. Smält smör, och häll mjölken i samma kastrull och värm upp till fingervarmt. ( 37 grader)Häll över lite av mjölkblandningen över jästen och rör om tills det har löst upp sig ordentligt.Sedan blandar du i , sockret, saltet och vaniljsockret i degspadet och till sist mjölet, ta bara så mycket så att du får en smidig och fin deg .Arbeta degen väl , och låt den sedan jäsa tills den blir nästan dubbelt så stor. Ca 1 timme , bakar du en hälften så räcker det med hälften så lång jästid. Under tiden gör du fyllningen, rör ihop lika mycket nutella som smör 50 / 50 och en nypa salt. Lite mer en en halv burk gick åt när jag bakade.  När degen har jäst klart , dela den i 6 delar och baka ut den på mjölat bakbord  till en rektangel .

Bred ut rikligt med nutellafyllning.  Och vik degen på mitten.

IMG_4472
Skär sedan cirka 1 1/2 cm breda remsor från den vikta degens kortsida,
och tvinna längderna så att det blir små snurror. Pensla med vispat ägg och strö över pärlsocker.


Ställ ugnen på 225 ( 250 )  grader, låt bullarna jäsa i ytterligare 30 – 40 minuter.
Och grädda dem sedan i mitten i ugnen i cirka 8- 10 minuter. Ta ut den när de har fått en fin färg.

 

Mina kanelbullar

 
Du behöver

100 g smör eller margarin

1 paket jäst för söta degar

5 dl mjölk

1 dl socker

1 tsk salt

fyllning

smör, kanel, socker, vaniljsocker och sirap.

Börja med att smälta smöret och värm upp med mjölken till fingervarmt, sedan smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölken blandningen. Ha i salt och socker och rör om till jästen löser upp sig. Ha i mjöl jag brukar ha i 12 dl mjöl så knåda väl. (det ska vara lite kladdigt). Låt jäsa 30 min under en bakduk. lägg medans smör/margarin i en skål så den blir mjuk sen när det ska bres på.

När de jäst klart så baka ut degen, ta lite mjöl till de. I fyllningen så börjar jag bre ut smör jag har mycket smör, sedan lite strösocker, vaniljssocker och kanel sist ringlar jag över sirap. rulla u hop degen och skär av lagoma bitar och lägg i fromar. Låt jäsa igen 30 min.

sist pensla på uppvispat ägg och pärlsocker på. grädda i ugn på 275 grader. jag har bara dom innen nån minut man ser på dem när det är dags. jag gillar lite degigare bullar =) varmluft går snabbare men vanlig ugn 8-10 min.

Lycka till


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0