19 November

Onsdag!!
 
Jag mår genast mycket bättre, vaknade upp och kände mig pigg =). Det är bra att lyssna på kroppen, stod över träning i går, åt bra mat och slappade. La mig tidigt det vill säga vid 21. Jag är lite snorig bara men det har ingen dött av.Jag tänkte vila från träning i dag med så får vi se hur jag mår i morgon när det är fotbollsträning.
 
Tänkte ge receptet på mina saffrans bullar
 

Lussebullar med kesella

 
 
  • 1 paket jäst
  • 150 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 1 burk vanilj kesella
  • ½ tsk salt
  • 1 ½ dl strösocker
  • 2 påsar saffran
  • 1 ägg
  • ca 1 dl pärlsocker
  • ca 1 ½ liter vetemjöl
  • ägg till pensling

 * Fyllning

Jag blandar 100-200 g margarin, kanel, socker, vaniljsocker, sirap och river lite madelmassa. Låter de stå framme och brer ur över degen sedan.
  • Smula ner jästen i bakbunken. Smält smöret, häll på mjölken och ljumma degspadet fingervarmt, 37 grader.
  • Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet, kesella, salt, socker och saffran som stötts i mortel med lite av sockret 1 tsk ungefär. Rör tills allt löst sig och tillsätt ägg. Arbeta in mjölet till en smidig deg. Sätt den att jäsa övertäckt cirka 60 minuter. Går lättast i en köksmaskin.
  • Forma lussekatter som S eller som runda bullar eller dylikt. Lägg dem på papprad plåt, stick ner russin som dekoration.  Jäs till dubbel storlek, cirka 30 minuter. Pensla med ägg och grädda mitt i ugnen i 250 grader 8-10 minuter till gyllenbrun färg. Låt svalna på galler.
 
Tidigare har vi alltid bakat denna till Jul som jag glömt bort, den är ju så god och blev så glad när jag såg den på http://sofieeklund.vimedbarn.se/ blogg. Lånade bilden också så hoppas det var ok =) Tänkte ha denna när Per fyller år istället för tårta. Altså den är så god,
 
 
 
 
 
Du behöver (till kakan):
 
150 g Smör
2 Ägg
3 dl Socker
1 ½ dl Mjölk
4 ½ dl Mjöl
2 ½ tsk Bakpulver
1 pkt Saffran
2 tsk Vaniljsocker
Glasyr:
40 g Smör
2 ½ dl Florsocker
En skvätt vatten
1 Dubbeldaim
Så gör du:
Sätt ugnen på 170 grader (varmluftsugn:150 grader)
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg & socker ljust och pösigt.
Mortla saffran med lite strösocker & blanda sen mjöl, bakpulver, saffran och vaniljsocker,
rör om & rör sedan ner det i äggsmeten
omväxlande med mjölken.
Rör till sist ner det smälta avsvalnande smöret.
Häll smeten i en smord form (eller en form med bakplåtspapper).
Grädda mitt i ugnen i ca 18-20 min eller tills kakan fått fin färg och känns torr.
När kakan svalnat kan du smälta smöret till glasyren, rör sedan ner florsockret
& dutta i lite vatten tills glayser fått en bra konsistens
& bre den sen över kakan.
Slutligen, strö över krossad daim
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0