13 November

Torsdag!!
 
Men snart så är det helg.
 
Vanlig dag med städ, sedan fotbollsträning som börjar rätt tidigt kl 18, hoppas den är bra.
 
I går bakades de lite, jag hade sånt bakhumör och matlagnings humör =) Läste några böcker som handla om julen för barnen. Dessa böcker hade jag och min lillasyster när vi var små så vi lånade dem av mamma och pappa =) Så mysiga och så mycket minnen som kommer upp, barnen somnade tvärt =)
 
Korvstroganoff
Du behöver
1 halv falukorvsring
2 burkar creme fresh
2-3 msk ketschup
1 halv gul lök
salt, peppar
 
Bryn på löken sedan korven som tu skurit i önskad storlek´. Höll över creme fresch, tillsätt ketschup. krydda på med önskad krydda.
 
Fröknäcke
 
Jag köper färdig mix på ica kostar runt 40 kr.
3 msk kokosfett
4 dl vatten
 
Koka upp vatten i en kastrull, ta av kastrullen, ha i kokosfett i kastrullen låt smälta. Häll över vätskan över fröblandningen som läggs i en skål. Rör om det och låt den svälla i 5 min. Ha två plåtar med bakplåtspapper på. Ta ett extra som du trycker ur degen med på plåtarna. Har du varmlufts ugn så ska det vara 150 grader i 45-50 min. Skär i lagoma bitar. Det står på paketet hur du gör med fast det är med olja och rätt grader och minuter med vanlig ugn.
 
Ananas rutor
 

125 g smör, rumsvarmt
2 ½ dl strösocker
3 ägg
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 liten burk krossad ananas, 227 gram
1 ½ dl mjölk

Glasyr
3 dl florsocker
2–3 msk ananasspad
kokos

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 175 grader. Häll upp 3 msk spad från ananasburken i ett glas (ska användas till glasyren). Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt äggen och vispa en stund till. Blanda ihop de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten ihop med mjölken och ananasen. Rör ihop allt till en smet.

2. Häll smeten i en form, ca 25 x 35 cm, klädd med bakplåtspapper.

3. Grädda kakan mitt i ugnen 25–30 min. Låt den svalna i formen.

4. Glasyr: Blanda florsocker och ananasspad till en glasyr och bred ut den på kakan. Strö över kokos och låt glasyren stelna. Skär kakan i rutor med en vass kniv.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0