12 Mars

Hallåjj onsdag!!
 
Vilket väder ;D sol underbart pigg å glad mamma
 
Lunchen är snart över. jobba på så man kommer ut igen. Få se om Malin å barnen kikar ner så kan barnen leka ute och vi får snick snacka lite. kvällen avslutas med fotbollsträning.
 
Detta ska jag också baka när jag fyller =) bullar har jag redan bakat =)
 
Lägger upp allt här så jag vet  vad jag ska göra =)
 
Blåbär/hallon rutor =)
 

Det här behöver du : 5dl blåbär 3 ägg 4 dl strösocker 150 gram smält smör el. margarin 2 tsk vaniljsocker 4 dl vetemjöl

GÖR SÅHÄR : Rör hastigt ihop ägg, socker och det smälta smöret. Tillsätt vaniljsockret + mjölet. (det ska inte vara något bakpulver). Smörj en ugnsfast form ca 25*30cm. Bröa formen med ströbröd och häll i smeten. Täck smeten med ett lager blåbär, frysta går bra! Grädda ca 50 min 200 grader. Gräddningstiden beror lite på hur mycket blåbär du har på. Jag tog ganska rejält med blåbär så att det blev ca 2cm täcke ovanpå smeten. Så minskar du ner på blåbären dra ner lite på gräddningstiden! Vill du göra kakan i långpanna så dubbla mängden recept.

 

Mina choklad chip cokies

24 stycken

175 g svalt margarin
2,5 dl farin socker
1 dl socker
1 ägg
1 ägg gula
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
100 g choklas valfritt
non stop, smarties
 
 
Gör så här
  1. Värm ugnen till 175 grader.
  2. Vispa smör, farinsocker och strösocker poröst.
  3. Vispa i ägget och äggulan.
  4. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten.
  5. Hacka chokladen grovt och rör ner även den tillsammans med nonstop.
  6. Blanda till en deg.
  7. Klicka ut degen på en plåt, smord eller med bakplåtspapper.
  8. Grädda i ca 17 minuter.
  9. Låt kakorna svalna något på plåten och lägg sedan över dem på ett galler för att kallna helt.
 
 
Dumle kakor
 
 

Dumlekakor (24 st)
1 dl strösocker
200 g smör eller margarin
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
dumlekolor
1 ask Noblesse
24 st folieformar (finns att köpa i matbutiken)


Rör ihop strösocker, smör/margarin, vetemjöl och bakpulver till en smidig deg.

Ställ degen kallt i cirka 30 min.

Sätt ugnen på 200 grader. Rulla till en rulle och skär/dela degen i 24 delar och rulla till runda bollar.

Lägg bollarna i folieformar och tryck ner en halv dumlekola i varje.

Grädda i ca 10-12 min. Ta ut plåten med kakorna och lägg en noblesse på varje  kaka. Låt smälta och när dumlekakorna svalnat, ställ dem svalt (kyl  eller frys).
 
Vaniljrutor
 

500 g smör 10 dl vetemjöl 4 dl strösocker 4 msk vaniljsocker 1 msk bakpulver 4 ägg 2 ½ dl kesella vanilj 5 dl crème fraiche 1 msk vaniljsocker

1. Sätt på ugnen på 200 grader. 2. Arbeta snabbt ihop smör, vetemjöl, strösocker, vaniljsocker och bakpulver till en smuldeg. 3. Tryck ut hälften i en långpanna (ca 30×40 cm) som är klädd med bakpapper. 4. Vispa ihop ägg, kesella vanilj, crème fraiche och vaniljsocker. Häll över blandningen över degbottnen i långpannan. 5. Smula resten av smuldegen över. Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 min. Pudra lite florsocker innan servering och ät och njut

Daimrutor

Sega daimrutor

Detta behöver du till cirka 24 stycken bitar:

200 g smör, 200 g mörk blockchoklad, 4 ägg, 2 1/2 dl strösocker, 2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker, 1 dl Daimkulor

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och dra kastrullen åt sidan. Bryt ner chokladen och låt den smälta. Vispa ägg och socker luftigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör först ner de torra ingredienserna i äggsmeten och sist chokladsmöret. Klä en långpanna, 20 x 30 cm, med bakplåtspapper.

Daimrutor

Bred ut smeten och strö över Daimkulorna. Grädda mitt i ugnen cirka 15 minuter. Kakan ska vara ”tungt gungig”. Låt den svalna helt och skär i rutor eller trekanter.

 
och så klart när jag fyller år blir det  min dajmtårta. Inte denna på bild men mer grädde å gotti gott på =)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0