6 juni

Fredag!! National dagen :) den firar vi väl inte direkt. Vi ska väl fika lite i eftermiddag. Recept kommer under bilderna.
 
idag ska vi på tjejkväll i storvik hos Elin :) ska bli trevligt som alltid. Barnen älskar våra tjejkvällar. Innan dess har vi inget planerat. Få se vad vi hittar på. 
 
 
Kärleksmums
150g smör, 1 1/2 dl mjölk, 3 ägg, 3 dl socker, 1 msk vaniljsocker, 5 msk kakao, 2tsk bakpulver, 4 dl vetemjöl.
 
sätt ugnen på 175 grader smörj och bröa en form. Jag har 30x40 cm. Smält smöret och tillsätt mjölk, låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Sikta ner vaniljsocker, kakao, bakpulver, mjöl och smör/mjölken. Grädda tills den fått lite färg jag hade 15 min. 
 
Glasyr
200 g 70% choklad, 1 dl grädde och vi hade jordgubbströssel.
 
mariannekakor
100g mjukt smör, 1dl socker, 2 msk sirap, 2dl mjöl, 2 msk kakao, 1/2 tsk bakpulver, 1tsk vaniljsocker, 20 st Marianne godisar. 
 
Vispa smör, socker och sirap krämigt. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och vänd ner i smeten. Hacka Marianne i småbitar och tryck in dem i degen. Rulla i två längder och platta till dem med fingrarna på en bakplåtspapper grädda 175 grader i ca 15 min. Skär kakorna i bitar, låt svalna. 
 
Marabou saltlakrits
220 g smör, 4 msk sirap, 5 dl vetemjöl, 2 dl socker, 1 1/2 tsk bakpulver, 1 msk vaniljsocker, 200 g marabou saltlakrits.
 
ställ ugnen på 200 grader. Rör ihop socker och rumstempererat smör Och sirap. Blanda de torra och tillsätt dem i smeten. Arbeta ihop degen och ha i chokladen. Dela på två och rulla ut dem på plåt och tryck till med fingrarna. Grädda ca 8-11 min på en klädd plåt.
 
dumle muffins 
 
100 g smör, 1 dl socker, 1 msk vaniljsocker, 2 ägg,1 dl mjölk, 2,5 dl mjöl, 2 tsk bakpulver
 
rör ihop smör, socker och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget. Rör ner mjölk,  blanda de torra och rör ner. häll i formar och tryck ner en dumle i varje. Grädda 175 grader ca 15 min. Kolla så de inte blir för torr. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0