11 Juni

Onsdag!
 
Innebär skolavslutning för många =) Mina barn ska få följa med mormor och gammel mormor rill kyrkan och titta på kusin jonnas avslutning =) sen skulle dom fika. mysigt
 
En annan jobbar. tiden rusar i väg det är för att jag har fullt upp =)
 
Mer saker är fixat till fotbollsskolan nu jeej. återstår det sista i kväll. och eventuellt träning
Vinst i går 3-1 mot huge säger inget mer än så.
 
Baka det sista ska jag göra =) Bullar, kärleksmums, mariannekakor, saltlaktistskakor, silviakaka är klara. Ska lägga till detta
 
Kladd kakor!

 
 
 

2 äggvitor

2,5 dl florsocker

1 dl kakao

1 tsk vaniljsocker

50 g mörk choklad

2 dl mini marshmallows

 

Vispa ihop äggvitor och florsocker. Rör ner kakao, vaniljsocker och smält choklad. Rör till sist ner marshmallows. Klicka ut 12 st kakor på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 gr i 10 min. Låt svalna innan de lossas ifrån bakpappret.

Mina polly muffins

 
 12 portioner Normalstora formar, 12 st/plåt

 

2 ägg 2 dl socker 3 1/2 dl vetemjöl 2 tsk bakpulver 1 tsk vaniljsocker              75 g smält smör 1 dl mjölk En påse Polly

nobless ask. jag gör dubbelsats så gångra på altl med 2 =)

Vispa ägg och socker pösigt, rör i de torra ingredienserna följt av smör och mjölk. Klicka ut hälften av smeten i formarna. Lägg 3-4 Polly i varje form och täck sedan med resten av smeten. Grädda i mitten av ugnen på 200°C i 12 min. Gräddar man för länge finns risken att Polly-pralinerna smälter för mycket.
 
Ta ut och lägg på en nobless på, dekorera med en polly eller varför inte jordgubbe.

Novelia vill ju ha mo0nster high tårta men, inget jag sätter händerna i så den beställer jag =)

Tänker göra denna i gen som förra året =)

Passar bra till midsommar

 

 
1 burk sötad kondenserad mjölk 150 g smör 300 g digestivekex 1 liter jordgubbar 1½ dubbeldajm ( 3 dl vispgrädde
1. Koka burken med konderserad mjölk i en kastrull med mycket vatten, det ska täcka burken hela tiden. Koka i 2½ timma utan lock. Fyll på vatten emellanåt om det behövs.(finns nu mer färdiga) 2. Skölj burken i kallt vatten och låt svalna helt. 3. Ta fram en form med löstagbarkant, ca 24 cm i diameter, och klä den med plastfolie. 4. Smält smöret. Mixa digestivekexen till smulor och blanda med smöret, mixa lite till. 5. Tryck ut digestivekexen i formen och stoppa in i kylen i 1 timme. 6. Rensa, skölj och dela jordgubbarna. 7. Finhacka dajmen. 8. Vispa grädden, häll i ca 2/3 av dajmkrosset. 9. Ta ut formen ur kylen, lossa botten och dra försiktigt loss plasten. Lägg upp på fat. 10. Bred ut kondenserade mjölken, spritsa eller bred ut dajmgrädden, lägg på jordgubbarna och strössla över resten av dajmen! Låt stå kallt tills servering :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0