27 Augusti

Onsdag!!
 
Är lite mörbultat i kroppen i dag efter gårdagens match, jag vet inte hur ånga gånger jag blev sparkad på bena eller stämplad. Nu gnäller jag lite så känns de bättre =P Vi förlota med 2-1 sååå mycket våran match men vi lyckades inte få in bollen i mål. Vi har till och med en straff och deras målvakt var bra det måste jag säga. Men vi var de bättre laget men som tyvärr förlora. orättvist. Liovet går vidare =)
 
I dag har mina busfrön träning som de längtar =) Efter de bara hem å äta middag, natta barn och dra vidare på min egen fotbollsträning.
 
Hitta lite recept å baka i långpanna som jag tänkte prova =) ska först ut och plocka lite blåbär i skogen, perfekt till helgen.
 
Blåbärsrutor
 
Peter Kam
Foto: Peter Kam
Mitt Kök
Mitt Kök
 
 

2 tsk bakpulver

  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 1/2 dl råsocker, strö
  • 100 g smör (rumsvarmt)
  • 3 ägg
Fyllning
  • 400 g philadelphia cream cheese
  • 2 1/2 msk marsanpulver (för kokning)
  • 2 1/2 dl vispgrädde
  • 1 dl strösocker
  • 1 liter blåbär (rensade)
  1. Klä en liten långpanna, cirka 25x35 cm med bakplåtspapper.
  2. Blanda vetemjöl, bakpulver, vanilj- och råsocker i en skål.
  3. Tillsätt smör och ägg och arbeta samman till en deg. Lägg degen i en plastpåse och låt vila i kylskåp i 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader.
  4. Tryck eller kavla ut degen i lång- pannan. Förgrädda mitt i ugnen i 15 minuter.
  5. Blanda samman ost och marsan-pulver till fyllningen.
  6. Vispa grädde och socker till fast skum och vänd ner i ostblandningen.
  7. Bred ut ostkrämen på den förgräddade bottnen. Strö över blåbär.
  8. Grädda i ytterligare 20-25 minuter. Låt svalna. Skär kakan i rutor. Strö ev över mera bär och dofta över florsocker vid serveringen.
 

Ryttarkaka

JENNY GRIMSGÅRD
Foto: JENNY GRIMSGÅRD
Mitt Kök
Mitt Kök
 
  • 6 dl socker
  • 3 dl mjöl
  • 8 msk kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 175 g smör, rumsvarmt
Täcke
  • 75 g smör
  • 2 dl socker
  • 1 1/2 dl grädde
  • 1 dl sirap
  • 250 g kokosflingor
  1. Kaka. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp.
  3. Sikta ihop alla torra ingredienser och blanda ned dem i äggsmeten.
  4. Sist vispar du ner det mjuka, rumsvarma smöret.
  5. Klutta ut den tjocka smeten i en smord långpanna och grädda i ugn cirka en kvart.
  6. Täcke. Under tiden gör du kakans täcke, eller ryttarkakans sadel om du hellre vill se det så! Blanda allt i en kastrull och låt sjuda i cirka 5 minuter.
  7. När du tar ut kakan ur ugnen brer du på kokoskletet och gräddar kakan cirka 10 minuter till i ugnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0