4 oktober

Freeedag!!
 
weej. Rätt trött i dag alltså. Trodde att det var natt ännu när klockan ringde 7  morse. Barnen skjutsa jag till dagis och själv åkte jag till jobbet inga konstigheter =) I dag efter jobbet ska jag hinna med några varv runt hammaren, ända stället jag kan springa på som inte gör ont i vaderna, fötterna bena. Springer jag på asfalt så känns det inge bra. Sen bär det av till storvik för tjejkväll hos Jessica ;D
 
I dag är det kanelbullens dag tänkte dela med mig av några recept som jag brukar baka efter =)
 
20131001-185602.jpg
 
Blåbärsbullar
 
50 g jäst

150 g smör 5 dl mjölk 1,5 dl socker 1 tsk salt 1 tsk kardemumma ca 15 dl mjöl, helst mindre (byt gärna ut mot vetemjöl special)

smör vaniljsocker och kanel

Dela sönder jästen i en stor bunke, häll över socker och låt det smälta ihop. Smält smöret och blanda i mjölken. Vätskan skall vara fingervarm när den blandas med jästen. Häll i salt och kardemumma. Rör i mjöl lite i taget tills det blir till en deg som släpper i kanterna. Försök att inte ta för mycket mjöl. Låt jäsa i 30 min under bakduk. Knåda ihop degen på bakbord. Dela i två delar och kavla ut. Smöra, ströa vaniljsocker och bred på ett lager blåbärssylt. Lägg den ena halvan över den andra, skär sedan stavar som man skruvar samtidigt som man snurrar runt till en bulle. Låt jäsa ca 40 min. Vispa upp ett ägg till pensling. Grädda i ca 230 gr i ca 8 min. Bullarna skall bli gyllenbruna. Låt svalna en aning och pensla sedan lite smält smör ovanpå varje bulle och doppa dem i strösocker. Skall du frysa in bullarna så vänta med garneringen till serveringen. Pensla och doppa bullarna när de skall serveras. Sockret har en tendens att ”försvinna” under frys/tinings processen

Choklad bullar

samma bulldeg som ovan men ta denna fyllning =)

Chokladsmör
175 g mjukt smör
2 dl florsocker
3,5 msk kakao
 
Vispa ihop alla ingredienser!


Bullar med vaniljkräm

Gör samma bulldeg som ovan (grundrecept)

Rör ihop smör, kanel och socker och bred fyllningen över degen. Lägg den ena halvan över den andra, skär sedan stavar som man skruvar samtidigt som man snurrar runt till en bulle. Låt jäsa ca 40 min under bakduk. Vispa upp ett ägg, pensla bullarna. Tryck ett hål i mitten på varje bulle och spritsa i vaniljkrämen (recept längre ner) Grädda ca 30 bullar i 250 gr i ca 8-9 min. Bullarna skall bli gyllenbruna.

1 vaniljstång

5 dl helmjölk

7 äggulor

1,5 dl socker

1,5 dl majsstärkelse

50 g mjukt smör

 

Koka upp mjölk med en urskrapad vaniljstång. Tag ur vaniljstången efter uppkoket. Vispa äggulor, majsstärkelse och socker vitt och pösigt. Slå över den heta mjölken under vispning. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp under kraftig omrörning. Det får ej koka. När blandningen tjocknat häll över den i en kall skål och smält ner smöret under vispning. Håll gärna bunken i ett vattenbad med kallt vatten så att den kyls fort.

 

Lycka till

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0