29 augusti

Torsdag!
 
Dags för lunch snart och jag ska äta lax med creme fresch å feta ost =) 
för er som vela veta det ;D
 
I dag har jag haft pigga ben på promenaden så det får bli en till senare i kväll. Har inget mer planerat än att vi ska bege oss ut i skogen å plocka hallon. Barnen ska i säng tidigt nu efter de vart ledig i veckan då Per vart ledig så mycket friskluft i dag behövs nog för att de ska komma i säng..
 
Är sugen på att baka
 
 
Vit chokladform med hallon alluminium formar
Pajdeg
200g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao
1 dl potatismjöl
smör till formarna
Fyllning:
125g smör
150g vit choklad
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
 
175 grader på ugnen. Mixa eller nyp ihop ingredienserna till pajdegen. Låt degen vila i kylen. Smöra folieformarna och tryck ut degen i formarna. Smält smöret till fyllningen och hacka chokladen grovt och rör ner den i det varma smöret. Blanda tills chokladen har smällt. Tillsätt ägg och strösocker. Fördela fyllningen i formarna och lägg i några hallon i varje form. Grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter
 
En efterätt till helgen kanske
 

Kladdkaksmuffins med marshmallowstäcke (ca 10 st)

100 g smör 2 ägg 3 dl socker 1 1/2 dl vetemjöl 4 msk kakao 1 tsk vaniljsocker 1 nypa salt Minimarshmallows

Gör såhär;

Smält smöret i en kastrull. Rör ner socker och vaniljsocker till en jämn smet. Rör i äggen – ett i taget – och avsluta med att tillsätta de torra ingredienserna. Fördela i 10  muffinsformar (gärna muffinsplåt) och grädda längst ner i ugnen i 200°C ca 12 minuter – de ska kännas kladdiga. Jag använde inte varmluft.

Fördela ca 8 minimarshmallows på varje muffins. Ställ in den högt upp i ugnen i ca 1-2 minuter. Marshmallowsen ska svälla något och smälta, men passa noga så att de inte bränns!

IMG_4277

Blanda ihop muffinssmeten enligt anvisningar och fördela i muffinsformar.

IMG_4289

Fördela 8-10 marshmallows på muffinsen och grädda ytterligare någon minut.

 

Vit chokladkladdkaka med rabarber (en kaka i springform)

120 gram vit choklad 100 gram smör 2 dl strösocker 2 ägg 1,5 tsk vaniljsocker 2 1/2 dl vetemjöl 150-200 gram rabarber

Gör såhär;

Sätt ugnen på 200 grader, jag använde inte varmluft. Skär rabarbern i tunna skickor, ca 0,5 cm tjocka. Ställ åt sidan. Smörj en springform med smör. Smält smöret och tillsätt chokladen i mindre bitar. Rör om tills allt blandas. Vispa ägg, socker och vaniljsocker för hand ett par minuter. Rör ner chokladblandningen i äggsmeten, och avsluta med att vända ner vetemjölet. Häll smeten i en smord form och fördela rabarbern över kakan, grädda sedan mitt i ugnen i 12-15 minuter.

IMG_9943

Smält smöret och rör ner den vita chokladen.

IMG_9946

Blanda ihop smeten enligt anvisningar och häll den i en smord springform.

IMG_9954

Fördela rabarbern över kakan och grädda den mitt i ugnen i ca 12-15 minuter. Låt svalna och låt den stå i kylen något innan servering.

 


Kommentarer
Postat av: Cissi

Hej! Jag brukar läsa dina recept :-)nu såg jag att jag lyckats lägga in 2 msk kakao på den vita chokladformen med hallon, inte bra! Det kanske du hade förstått när du stått där och bakat :-)

2013-08-30 @ 10:54:00
URL: http://ceciliahedberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0