27 November

Knäckig kladdkaka

Kladdkaka är en stor favorit hos mig, gärna med en liten twist. Här kommer den tillsammans med en knäcktopping och det var inte alls fel…snarare riktigt gott. Receptet sa 30 min men jag kortade ner det till 27 min, nästa gång är jag ännu järvare för jag hade velat ha den ännu lite mer kladdig…25 min så tror jag den blir perfekt

 

Ingredienser

8-10 bitar

Chokladsmet: 50 g Smör 1 ägg 1 ½ dl strösocker 1 tsk vaniljsocker 1 krm salt 2 msk kakao 1 dl vetemjöl ½ dl sirap

Knäcksmet: 100 g Smör 1 dl strösocker ½ dl sirap ½ dl vispgrädde 1 dl havregryn 1 dl vetemjöl ½ tsk bakpulver 1 tsk vaniljsocker

Till servering: Vispgrädde

Gör så här

Sätt på ugnen på 175. Smält smöret som ska användas till chokladsmeten i en kastrull. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda ner övriga ingredienserna till chokladsmeten. Häll smeten i formen. Smält smöret till knäcksmeten i en kastrull och rör ner övriga ingredienser. Bred knäcksmeten ovanpå chokladsmeten. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 25-30 min. Låt svalna

Receptet kommer från Arla.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0