5 Mars

Måndag!!!

Helt slut sitter jag i soffan efter en hel dag med fullt ös =) jobbat, städat bakat, pysslat umgåts helt enkelt. Löpning med laget 1,1 mil, känns så skönt efteråt. tog en solning diret efteråt men fy så varmt det blev nä inge mer solning efter träning. Barnen och pappa har verkligen röjjt här hemma i dag dom slocknade på 1 sekund i dag =) i morgon är det dagis så jag hoppas de är utvilade när deras klocka ringer kl 07.. min ringer 30 min före så jag hinner fixa mig.
Tror jag går upp och lägger mig i sängen nu och kikar tv. pappa Per jobbar natt han snart blir han lång ledig...

Bakningen i dag

Choklad chip cookies



Ingredienser

250 g mjukt smör
0.5 tsk salt
1 dl strösocker
1.5 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk malen kanel
1 st ägg
4.5 dl siktat vetemjöl
0.5 tsk bikarbonat
150 g mörk kvalitetschoklad, 70 % jag hade i dag 100 g mjölkchoklad och 100 g vit choklad =)

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör, salt, strösocker, farinsocker, vaniljsocker och kanel krämigt. Tillsätt ägg och vispa lite till.

3. Rör ner vetemjöl med bikarbonat och forma till en deg, tillsätt grovhackad choklad.

4. Forma degen till en rulle, plasta in och låt den vila i kylen någon timme.

5. Forma 12 bollar av degen och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

6. Grädda kakorna gyllene 12-15 minuter.


Syltgrottor





Recept:
200g margarin
1dl socker
1tsk vaniljsocker
1tsk bakpulver
4½dl vetemjöl

Blanda socker och margarin och arbeta in sockret. Blanda de torra ingredienserna och häll sedan över dessa i margarin skålen. Blanda tills det blir en smidig deg. Ställ ca 20 muffinsformar på en bakplåt. Rulla bollar av degen och lägg i formen. Tryck till med tummen så att det bildas en grop i mitten av degbollen. Fyll denna med valfri sylt. Ställ in plåten i ugnen 20min på 175 grader.

Enkelt!!

en som inte vela vara med på kort  i dag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0