5 December

Godmorgon Onsdag!
 
Snö snö snö. kul med snö (lagomt) inte roligt när det är för kallt men nu är det okej =)
 
Gårdagen tog vi ett besök några hus upp hos barnens moster å kusiner, fika pepparkakor å baka lussebullar =) när barnen hade lagt sig för kvällen tog jag mig ut i ovädret och sprang, svettem spruta på mig när jag kom inanför dörren sen gud i skruven. Kvällen svlutades i soffan med chips å polly med älsklingen.
 
I dag jobbas det i vanlig ordning, hämta barn sen ska det städas hemma och plockas, sen ska jag möta Sara på hanssons för en fika å planering av lagfesten vi ska ordna till helgen =)
 
 
 
 
 
Detta ska ni prova till Jul
 
 
 pepparkakscheesecake
Botten
250 g pepparkakor
100 g smör, smält
Fyllning
1 dl strösocker
3st ägg
400 g philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker (jag brukar dubbla)
1 msk pressad citron
 
Topping
3 dl crème fraiche
1,5 msk socker
1.5 msk vaniljsocker
1 dl lingon, tinade eller färska (betydligt mindre räcker).
1. Förberedelser: Ta ut lingonen ur frysen och låt dem tina på hushållspapper. 2. Botten: Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Mixa pepparkakorna till smulor och bred ut på botten av en form med löstagbar botten. Häll över det smälta smöret. Blanda runt så att smöret fördelar sig jämt bland pepparkakssmulorna. Platta till så det blir en jämn botten. 3. Fyllning: Ta fram philadelphiaosten så den blir rumsvarm. Vispa socker och ägg pösigt. Rör osten mjuk och rör sedan ner den i äggvispet, vispa tills det blir en slät smet. Tillsätt vaniljsocker och citronsaft. 4. Häll smeten i formen och ställ in i ugnen. Grädda i 40 minuter till smeten har stelnat och kakan har fått en fin brun färg. Ta ut kakan och låt den svalna. 5. Topping: Rör ihop crème fraiche, socker och vaniljsocker. Bred över toppningen när kakan har svalnat helt. Strö över lingonen.
Själv tycke jag bara att den blir godare om den får stå till nästa dag. Väntar med att lägga på lingonen till det är dax att servera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0