11 April

Onsdag!!

Veckan rusar i väg nu för att man var ledig i måndags ;D Kl 10:00 ska jag befinna mig på hc för att plocka bort stygnen. bra de så kan jag träna hårdare och gå in i närkamperna bättre =). Fotbollsträning i morgon, längtar redan. Tog mig en löptur i går kväll och det gick super bra benen gick av sig själv och så spurta jag lite då och då. Gårdagen städade jag av övervåningen och så myste vi i soffan till Madicken och fler filmer. Såå tråkigt väder ingen motivation alls till att vara ute. Tindra säger också att hon inte vill gå ut.

Ska äte lite frukost nu som består av grekisk lantbröd som jag och Tindra bakade i måndags, rikigt mumsigt blev de. Vi ska prova baka tekakor i eftermiddag när jag slutar, ser lika illa ut på vädret i dag så vi fortsätter inne.

Brödet från Leila

Tekakor med rostade havregryn 

 Ingredienser

12 st
33 dlhavregryn
55 dlvatten
5050 gjäst
11 tsksalt
11 mskhonung
11 lca, vetemjöl

Tips

1 tekaka: 208 kcal/872 kJ, 1 g fett, 3 g fibrer

Gör så här

1. Lägg havregrynen i en långpanna och rosta dem i ugnen i 200° tills de fått lite färg. Rör några gånger under tiden.

2. Blanda ljummet vatten, smulad jäst, salt, honung, havregryn och det mesta av mjölet i en bunke.

3. Arbeta degen ordentligt, helst i maskin. Låt jäsa övertäckt i ca 1 timme.

4. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 12 delar. Platta ut dem till ca 5 mm tjocka rundlar och lägg på plåt klädd med bakplåtspapper. Nagga tekakorna med en gaffel.

5. Låt jäsa i ca 20 minuter. Sätt under tiden ugnen på 225°.

6. Grädda i ca 12 minuter.


Kommentarer
Postat av: Elin

Men tack!! Ja de ska jag göra ;P Ska bli skoj å komma ut ;) Tagga du med !! Kram

2012-04-12 @ 18:50:20
URL: http://thyran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0