6 Oktober

Torsdag!

Dagarna går hujeda mig. I morgon är det redan fredag ;D längta som bara den till helgen då det händer massa roliga saker.

I går så var jag jätte baksugen på jobbet, hitta på 2 recept åkte hem tog med barnen till affären för att handla saker till bakningen. Blev Kola bullar och smörrutor ;D gotti gott mådde illa hela kvällen sen kunde inte äta kvälls mat och knappt någon frukost nu på jobbet då åt jag bara 1 bulle och 1 ruta men magen min var väl inte beredd på det blev väl en chock. Kanske var bra för i helgen blir det massa gotti. Vi har en utmanartävling på jobbet med att samla minuter och de som har flest vinner altså man ska röra på sig. helt galat vad man är taggad och vi får räkna med när vi har träning eller något efter jobbtid med. Sen går vi på alla rasterna, tänk att en sån liten sak får en att gå i taket för man vill ju vinna.  Annars igår var vi upp till syster en sväng färgade håret på henne.

I dag är det pankaks dag, viktigt de då min familj inklusive mig själv älskar det. Hem fort efter jobbet kratta löv och busa sedan laga mat och avslutar kvällen med ett pump pass. ;D

Dessa godingar baka jag igår rekomenderar kolabullarna

Kolabullar i långpanna

Ingredienser

Deg
50 50 g jäst för söta degar
150 150 g margarin eller smör
5 5 dl mjölk
1 1 dl strösocker eller vit sirap
1 1 st ägg
0.5 0.5 tsk salt
11 11 dl vetemjöl

Fyllning
1 1 dl ljus sirap
1 1 dl strösocker
1 1 dl vispgrädde
2 2 msk margarin eller smör
1 1 nypa salt, ca 0.5 krm

1 1 st ägg till pensling
Pärlsocker



Vaniljsmulrutor, ca 20 st
4 dl vetemjöl
2 dl strösocker
½ dl vaniljsåspulver
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
125 g smör
2 ägg
1½ dl mjölk

florsocker att sikta över


Sätt ugnen på 225°C. Smörj och mjöla en liten långpanna (ca 22x32 cm) eller klä den med bakplåtspapper. Hacka snabbt samman 3 dl av mjölet med strösocker, vaniljsåspulver, vaniljsocker, bakpulver och smör i en matberedare. Ta undan 2 dl av den smuliga massan och tillsätt den sparade decilitern vetemjöl, ägg och mjölk. Kör hastigt samman till en slät smet. Bred ut smeten jämnt i formen och strö över de sparade smulorna. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 12-15 minuter. Pudra över florsocker och skär upp i rutor då kakan kallnat.

Förvara i plastburk med lock i kylen.

Kommentarer
Postat av: Elin

Gott de där lät då!! Vaniljsmulrutor ska jag nog prova baka idag för de har ja allt hemma till :)

2011-10-06 @ 12:10:38
URL: http://thyran.blogg.se/
Postat av: Elin

Dom är i ugnen nu så får bli en provsmakning på eftermiddan här ;P

Bra med lite nya recept, de gillas :)

Ska snart till BM så ja lär ta och fixa mig så uppdateringen får vänta lite :p

2011-10-06 @ 12:41:52
URL: http://thyran.blogg.se/
Postat av: Elin

Haha ja både jag och marcus gillar fikabröd så de går åt :D Tröstfika lite lär man ju få göra nu! ;p

Ska på Ul nästa torsdag men ja hopppppppas de sätter igång innan dess!!

2011-10-06 @ 14:32:49
URL: http://thyran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0