15 Februari

Morrn morrn!

Wej Tindra vaknade 1 hel timme före klockan än vad hon brukar, vilket resulterar att jag är trött i dag ;D halv 8 istället för halv 9. Det innebär också att det blir en promenad direkt efter lunch. Promenaden ska tas nere i muntebo i dag i det soliga vädret. Ny vecka igen då hoppas den går lika snabb som förra.

V24 nu bara 16 veckor kvar haha

Nu går det att höra barnets hjärta med ett vanligt stetoskop. Någon gång runt denna vecka är det dags för ett besök hos din MVC. Om du inte börjat träna dina muskler i bäckenbotten, så är det hög tid. Bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut, vilket kan leda till att du läcker urin när du hostar eller skrattar. Denna muskelgrupp används inte i dagliga aktiviteter och det kan därför vara svårt att veta om man tränar rätt,

Hormonnivåerna i kroppen börjar plana ur och humöret brukar jämna ut sig. Många känner sig lugnare och gladare. Livmodern når nu ovanför naveln.

Barnet är nu ca 21cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 700g. Skulle barnet födas nu har det 20-25% chans att överleva. Det är fortfarande litet, finlemmat och alldeles hårigt. I kroppen har vita blodkroppar börjat bildas och dess funktion är att bekämpa infektioner.

Lungorna fortsätter att utvecklas och luftvägarna formas till rör för att kunna ta in och stöta ut luft. Blodkärl och lungblåsor utvecklas i lungorna och mellan dessa kommer så småningom utbyte av syre och koldioxid ske. I lungorna börjar också ett ytspänningsnedsättande medel att bildas. Dess uppgift är att hindra lungblåsorna från att klibba ihop.

 
 

 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Katrin

Ja de är verkligen jätte skönt. Men det är inte klart med dagis än, får veta mer på onsdag. Men jag har beslutsångest om jag ska skola in henne innan vi åker till thailand eller inte.. För min mormor ställer mer än gärna upp och är barnvakt. Men jag vet inte, vi får se hur det blir :P

2010-02-15 @ 09:24:56
URL: http://katrinkjellsson.blogg.se/
Postat av: Erica

Hoho! Jag och katrin tänkte ta en promenad till dig nästa måndag på fm, Är de okej? :P

2010-02-15 @ 12:05:40
URL: http://ericaj87.blogg.se/
Postat av: Johanna

Nja, det är väl inte på gång riktigt så, men det finns väl risk för att livmodertappen börjat mjuka upp sig och ev. öppnat sig. Men vi håller tummarna på att det inte är så. Lite tidigt för det än. Nja, det känns inte som dom riktiga värkarna.. Svårt att förklara, alla tycker och känner ju olika oxå.. Men mina förvärkar/sammandragningar som jag har nu känns typ som sammandragningar med mensvärk. Magen blir hård som en boll och så molar det på som attan i mage och rygg. Ibland när det blir sådär kan jag inte riktigt röra mig som jag vill för det gör ont. Såhär hade jag inte när jag väntade Joline ( inte före v.37 iaf) så de ska bli skönt och kolla upp så det inte är nån fara. Jag har haft/har foglossning både när jag väntade Joline och nu. Låter som att du oxå har det. Det är ju i själva bäckenet som det gör ont, fram eller bak eller både och. Det finns speciella foglossningsbälten som man kan prova. Prata med din BM så kanske hon kan ge dig tips om var du får tag i ett.



Allt är bra med oss annars, vardagen rullar på :) Hur är det med er? Hur långt har du gått nu?

2010-02-15 @ 19:02:34
URL: http://johannaheinola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0